Odszkodowanie za uszkodzony, opóźniony i zaginiony bagaż
Linie lotnicze gubią rocznie nawet kilkadziesiąt milionów bagaży. Równie dużo bagaży ulega uszkodzeniu podczas przewozu. Często bagaż dociera do miejsca przeznaczenia z opóźnieniem. W takich przypadkach przysługuje Ci odszkodowanie za bagaż od przewoźnika.
Kiedy przysługuje odszkodowanie?
O rekompensatę można ubiegać się w 3 przypadkach:
- uszkodzenie bagażu,
- opóźnienie bagażu,
- zagubienie bagażu.
Kto jest odpowiedzialny?
Zgodnie z Konwencją Montrealską to linie lotnicze odpowiadają za wypłatę odszkodowania w powyższych trzech przypadkach.
Jak zachować się na lotnisku?
Problem z bagażem należy zgłosić jak najszybciej. Oczywiście najlepiej zrobić to jeszcze na lotnisku u przedstawicieli przewoźnika, gdzie można wypełnić specjalny formularz szkody. Na zgłoszenie szkody masz 21 dni.
Odszkodowanie za opóźniony / zagubiony bagaż.
Przewoźnik jest zobowiązany pokryć zwrot kosztów za zakup najpotrzebniejszych rzeczy np. ubrań, środków czystości. Należy zachować dowody zakupu, aby przedstawić je do wglądu linii lotniczej.
Odszkodowanie zależy się także za wydatki, które ponosisz w związku z brakiem bagażu, w zależności od celu podróży. Jeśli jest to wyjazd turystyczny np. zestaw trekkingowy, wypożyczenie sprzętu narciarskiego. Jeśli odbywasz podróż służbową np. zestaw ubrań biznesowych.
W przypadku zagubienia bagażu linia lotnicza zwraca także wartość bagażu (walizki wraz z zawartością).
Konwencja Montrealska określa maksymalny limit odpowiedzialności odszkodowawczej przewoźnika do 1288 SDR (specjalne prawo ciągnienia), czyli ok. 6900 PLN.
Jeśli Twój bagaż zawiera cenne przedmioty, warto zakupić dodatkowe ubezpieczenie podróżne bagażu. W ten sposób możesz uzyskać pełną rekompensatę szkody.
Jakie dane są potrzebne do zgłoszenia roszczenia?
- szczegóły lotu (data lotu, numer rezerwacji, numer lotu),
- wysokość roszczenia,
- raport PIR,
- kwit bagażowy,
- rachunki za zakup niezbędnych rzeczy,
- w przypadku uszkodzenia warto utrwalić je na fotografiach.
Podsumowanie
Poza roszczeniami o odszkodowania związane z opóźnieniem lub odwołaniem lotów, za nieudany urlop, podróżni mają także roszczenia w przypadku uszkodzenia, opóźnienia lub zagubienia bagażu.
Zapraszam do kontaktu w celu oceny roszczeń i uzyskania należnego odszkodowania.
Fot. Pixaby